انواع خوراک

ادامه مطلب

[ شنبه 27 دی 1399 ] [ 11:46 ] [ shadi ] [ بازدید : 13 ] [ نظرات () ]
کباب تابه ای
مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد بزرگ
گوجه فرنگی ۴ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روغن و زردچوبه

به اندازه کافی

دستور پخت 

ابتدا پیازها را پوست گرفته و می شوییم سپس با دندانه متوسط رنده ، رنده می کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به کاسه حاوی پیاز اضافه کرده و مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می کنیم.

مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند سپس مانند کباب کوبیده چند دقیقه مواد را ورز می دهیم تا منسجم شوند. اگر فرصت کافی دارید بگذارید مایه کباب حدود یک ساعت در یخچال بماند تا در پایان کباب بهتری داشته باشید ، البته اگر فرصت ندارید می توانید این مرحله را حذف کنید

پس از اینکه مایه کباب را از یخچال خارج کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و با کمی روغن انرا چرب می کنیم. در ادامه مایه کباب را کف تابه می ریزیم و آنرا صاف می کنیم به صورتی که قظر کباب در تمام قسمت های تابه یکسان باشد.

پس از اینکه کباب خودش را گرفت آنرا به صورت دلخواه برش می زنیم ( برای زیبایی بیشتری می توانید مانند کباب کوبیده به صورت طولی کباب را برش بزنید ) سپس کباب را بر می گردانیم تا سمت دیگر کباب نیز پخته شود.

در این مرحله تقریبا پخت کباب به پایان می رسد و باید سس کباب را اماده کنیم. برای این منظور رب گوجه فرنگی را در یک تابه جداگانه خوب تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. این کار باعث می شود سس خوشرنگ تر و خوشمزه تری داشته باشیم.

البته باید مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید زیرا سس کباب را بدمزه و کمی تلخ می کند. پس از اینکه سس گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم نصف فنجان آب به همراه زعفران دم کرده ، کمی آبلیمو و فلفل سیاه آن اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد سس یکدست شوند.

پس از اینکه دو طرف کباب سرخ شد سس را به تابه حاوی کباب اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا سس به خورد کباب برود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کرده و کنار تابه می چینیم تا زمان اماده شدن کباب گوجه فرنگی ها نیز بپزند.

استفاده از سیب زمینی سرخ کرده در کنار کباب تابه ای اختیاری است. در صورتی که تمایل سیب زمینی ها پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید سپس در روغن سرخ کنید. در اخر پس از اینکه کباب اماده شد انرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با گوجه فرنگی ها و سیب زمینی سرخ کرده تزیین می کنیم.

 

[ چهار شنبه 24 دی 1399 ] [ 17:30 ] [ shadi ] [ بازدید : 30 ] [ نظرات () ]
کباب کوبیده

مواد لازم برای پخت کباب کوبیده

  • 500 گرم گوشت چرخ کرده دنده بره
  • 500 گرم گوشت چرخ کرده راسته گوساله
  • 2 عدد پیاز متوسط رنده شده
  • 1 پر زعفران ساییده شده
  • نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • نمک به مقدار کافی
  • سماق

نحوه تهیه کباب کوبیده ایرانی

ممکن است از خود بپرسید چرا کلمه ابرانی را در اسم این غذا به کار می بریم. علت آن این است که در سایر کشورها نیز با این اسم غذاهای دیگری درست می کنند. برخی نیز کباب کوبیده را غذای دیگری می دانند. به هر حال، طرز تهیه این کباب به شرح زیر است:

1. پیاز رنده شده را در صافی بریزید و آن را فشار دهید تا آب پیاز کاملاً گرفته شود.
2. زعفران ساییده شده را در یک لیوان قرار دهید و دو قطعه یخ کوچک با آن اضافه کنید. بگذارید یخ‌ها به آرامی آب شوند.
3. گوشت چرخ کرده بره و گوساله را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کرده و کاملاً ورز دهید. سپس پیاز رنده شده، زعفران خیس خورده، فلفل و نمک را به آن اضافه کنید. مواد اضافه شده و گوشت را با هم مخلوط کرده و ورز دهید تا مانند خمیر نرم شود. سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید.
4. ظرف را از یخچال بیرون بیاورید و آماده سیخ کردن کباب ایرانی شوید! یک ظرف آب سرد کنارتان قرار دهید. دستتان را با آب سرد مرطوب کنید. یک مشت از مایه کباب را بردارید و یک گلوله از آن درست کنید. یک سیخ آهنی پهن را برداشته و روی گلوله قرار دهید و شروع به پخش کردن گلوله گوشت روی سیخ کنید. برای این کار از انگشت شست و اشاره استفاده کنید. این کار را روی بقیه سیخ‌ها نیز انجام دهید.

نکات مهم:

  • بعد از آن که گوشت را روی سیخ پهن کردید، دو قسمت انتهایی آن را کمی بیشتر فشار دهید. این کار کمک می‌کند که گوشت به سیخ‌ها کاملاً بچسبد و در زمان گریل نیفتد.
  • ابتدا و انتهای گوشت پخش شده را از نوک سیخ و دسته آن کمی فاصله دهید تا به راحتی روی گریل قرار بگیرد.
  • ضخامت گوشت روی سیخ باید حدود 1 سانتی‌متر باشد.
  • سیخ‌های آماده شده گوشت را روی یک سینی قرار دهید و آن را با سینی فاصله دهید تا گوشت به سطح سینی برخورد نکند و سپس آن‌ها را برای مدتی در یخچال قرار دهید.

5. کباب‌های آماده شده را روی کباب‌پز قرار دهید. برای جلوگیری از جدا شدن گوشت‌ها و افتادن کباب‌ها بر روی آتش کباب‌پز، سیخ‌ها را به درستی بگردانید تا بتوانید آن‌ها را تنظیم کنید. این کار را چند دقیقه انجام دهید تا هر دو طرف کباب به یک اندازه سرخ شود. سپس می توانید بگذارید یک قسمت به طور کامل بپزد و گریل شود و پس از آن طرف دیگر آن را گریل کنید.

نکته مهم:

حتماً این دستور پخت را رعایت کنید. اگر صبر کنید تا یک طرف گوشت کاملاً گریل شود در حالی که طرف دیگر آن خام است، و سپس شروع به چرخاندن آن کنید، گوشت به سیخ نمی‌چسبد و از آن می‌افتد.

6. کباب کوبیده گریل شده را بین دو تکه نان قرار دهید و از سیخ به بیرون بکشید. اکنون می‌توانید از خوردن کباب کوبیده ایرانی و خانگی لذت ببرید.

نکات مهم در گریل کردن این غذا

  • گوشت را دو یا سه بار چرخ کنید. هر چه بیشتر گوشت چرخ شود، مایه کباب نرم‌تر و چسبنده‌تر می‌شود.
  • اصلاً به مایه گوشت زردچوبه نزنید! زردچوبه طعم کباب را عوض می‌کند.
  • اگر سیخ‌ های کباب تان نو و جدید است، بهتر است کمی آن‌ها را روی گرما قرار بدهید و سپس بعد از آن که خنک شد از آن‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است گوشت از روی سیخ‌ها بیفتد.
  • مایه کباب در این نوع کباب کوبیده باید یا فقط از گوشت بره باشد یا ترکیبی از گوشت بره و گوساله. نمی‌توانید فقط از گوشت گوساله استفاده کنید زیرا به اندازه کافی چربی ندارد.

[ چهار شنبه 24 دی 1399 ] [ 1:54 ] [ shadi ] [ بازدید : 18 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
انواع خوراک (1399/10/27 )
انواع کباب (1453/10/24 )
کباب کوبیده (1399/10/24 )
فسنجون رشتی (1399/08/24 )
سوپ توتماچ (1399/08/24 )
انواع خورشت (1453/08/23 )
کباب بیتی (1399/08/21 )
کوفته ازمیر (1399/08/21 )
تارت کارامل (1395/07/24 )